Ο Ιωάννης Ράπτης υπήρξε επικεφαλής του Κέντρου Ενδομητρίωσης (Endometriosezentrum) του γερμανικού, ακαδημαϊκού νοσοκομείο AKH Hagen και είναι πιστοποιημένος ιατρός (τίτλος MIC II) για την πραγματοποίηση λαπαροσκοπικών επεμβάσεων υψηλού βαθμού δυσκολίας από την Γερμανική Εταιρεία Γυναικολογικής Ενδοσκόπησης (AGE). Βιογραφικό ιατρού >

Τι είναι η ενδομητρίωση;

Ενδομητρίωση ονομάζεται η εμφάνιση ιστού παρόμοιου με το ενδομήτριο, το οποίο καλύπτει εσωτερικά την κοιλότητα της μήτρας, σε περιοχές εκτός της μήτρας. Σημεία που συνήθως παρατηρούνται εστίες ενδομητρίωσης είναι στην εσωτερική επιφάνεια της κοιλιάς, τις ωοθήκες, τις σάλπιγγες, τους συνδέσμους της μήτρας και αλλού.

Σε αντίθεση με το ενδομήτριο, το οποίο αποβάλλεται από τον οργανισμό κάθε μήνα με την περίοδο, οι εστίες ενδομητρίωσης δεν βρίσκουν διέξοδο. Συνεπώς αν δεν υπάρξει θεραπεία συνήθως διογκώνονται, επεκτείνονται και μπορούν να επιβαρύνουν την υγεία της ασθενούς.

pregnant woman visiting obstetrician 2023 11 27 05 33 19 utc
uterus doctor holding anatomy model for study dia 2023 11 27 04 53 19 utc

Ποια είναι τα συμπτώματα της ενδομητρίωσης;

Πολλά είναι τα συμπτώματα, τα οποία υπαινίσσονται την ύπαρξη ενδομητρίωσης, με κοινό παρονομαστή αυτό του πόνου. Η ένταση και η ποιότητα του πόνου ποικίλουν ενώ δεν είναι πάντα ανάλογα της σοβαρότητας του προβλήματος. Συμπτώματα ενδεικτικά της ενδομητρίωσης είναι:

• Πόνος κατά τη διάρκεια της περιόδου (δυσμηνόρροια)
  • Συμπτώματα από το γαστρεντερικό κατά τη διάρκεια της περιόδου (διάρροια, ναυτία, εμμετοί)
  • Πόνος κατά την επαφή (δυσπαρεύνια)
  • Επώδυνη ούρηση ή αφόδευση
  • Χρόνιο κοιλιακό άλγος
  • Αιμορραγικές διαταραχές περιόδου (σε περίπτωση ενδομητρίωσης του τοιχώματος της μήτρας – αδενομύωση)
  • Υπογονιμότητα

Είναι σημαντικό να σημειωθεί ότι ενδομητρίωση μπορεί σε μία ασθενή να υπάρχει ακόμη και αν δεν παρατηρείται κάποια ενόχληση.

Πώς η λαπαροσκόπηση λειτουργεί ως θεραπεία για την ενδομητρίωση;

Όταν οι συντηρητικές μέθοδοι (παυσίπονα, ανστισυλληπτικά) ανεπαρκούν, όταν συνυπάρχει πρόβλημα υπογονιμότητας ή όταν κάποιο όργανο (π.χ. ωοθήκες, έντερο, ουρητήρες) επιβαρύνεται από την ύπαρξη ενδομητρίωσης, υπάρχει ένδειξη χειρουργικής θεραπείας, η οποία στις μέρες μας σχεδόν πάντα πραγματοποιείται λαπαροσκοπικά.

Μέσω της ενδοσκοπικής προσπέλασης επιτυγχάνεται πλήρης εκρίζωση της ασθένειας με μηδαμινή επιβάρυνση των υγιών ιστών και με τη μέγιστη δυνατή ασφάλεια για την ασθενή. Παράλληλα η ανάρρωση είναι άμεση και τα αισθητικά αποτελέσματα άριστα.

Σε κάθε περίπτωση πριν από οποιαδήποτε θεραπεία είναι απαραίτητη η κατάρτιση ενός εξατομικευμένου θεραπευτικού πλάνου, το οποίο εξαρτάται από το ιστορικό, τα συμπτώματα και τον οικογενειακό προγραμματισμό κάθε ασθενούς ξεχωριστά. Στην ενδομητρίωση, περισσότερο από οποιαδήποτε άλλη καλοήθη γυναικολογική νόσο, το θεραπευτικό αυτό πλάνο είναι που καθορίζει την επιτυχή αντιμετώπιση του προβλήματος.

doctor ultrasound examine female patient at hospit 2023 11 27 05 32 10 utc
gynecologist with female patient in the office 2023 11 27 05 32 33 utc

Τι εξετάσεις απαιτούνται για τη λαπαροσκοπική θεραπεία για την ενδομητρίωση;

Δυστυχώς η καθυστέρηση στη διάγνωση της ενδομητρίωσης αποτελεί ακόμη και στις μέρες μας ένα σημαντικό πρόβλημα, με το χρονικό διάστημα μεταξύ του πρώτου συμπτώματος και της πρώτης θεραπευτικής αντιμετώπισης να είναι αδικαιολόγητα μεγάλο.

Ο εξειδικευμένος ιατρός είναι σε θέση από το ιστορικό, μια ειδική κλινική εξέταση και με τη βοήθεια απεικονιστικών μεθόδων (όπως ο υπέρηχος, η μαγνητική τομογραφία και πιο σπάνια η κολονοσκόπηση) όχι μόνο να θέσει την ισχυρή υποψία ύπαρξης της νόσου αλλά και να καθορίσει την έκταση αυτής. Η γνώση αυτή είναι καθοριστικής σημασίας για την κατάρτιση του κατάλληλου θεραπευτικού πλάνου και τελικά την επιτυχή αντιμετώπιση της ενδομητρίωσης.

Πώς περιγράφεται η ανάρρωση μετά από λαπαροσκοπική θεραπεία για την ενδομητρίωση;

Η ενδοσκοπική προσπέλαση εξασφαλίζει την ελάχιστη δυνατή επιβάρυνση της ασθενούς, επιτρέποντας στην πλειοψηφία των περιπτώσεων την επιστροφή στο σπίτι άμεσα και με ασφάλεια την ημέρα της επέμβασης ή το αργότερο την επόμενη.

Σε σπάνιες περιπτώσεις εκτεταμένης ενδομητρίωσης, η οποία επηρεάζει σημαντικά τη λειτουργία οργάνων όπως το έντερο και οι ουρητήρες, είναι δυνατόν να απαιτηθεί η πραγματοποίηση εκτεταμένης ενδοσκοπικής επέμβασης με τη συμμετοχή γιατρών διαφόρων ειδικοτήτων (γυναικολόγος, ουρολόγος, γενικός χειρουργός κτλ.). Στην περίπτωση αυτή η ασθενής ενημερώνεται από πριν, πως η παραμονή στην κλινική ενδέχεται να είναι μεγαλύτερη.

a young woman at a gynecologist s consultation wom 2023 11 27 05 31 31 utc scaled
uterus and ovary doctor holding anatomy model and 2023 11 27 05 05 16 utc scaled

Γιατί λαπαροσκοπική θεραπεία ενδομητρίωσης με τον γυναικολόγο Ιωάννη Ράπτη;

• Ο Ιωάννης Ράπτης είναι διαπιστευμένος ιατρός (τίτλος MIC II) για την πραγματοποίηση λαπαροσκοπικών και υστεροσκοπικών επεμβάσεων υψηλού βαθμού δυσκολίας από τη Γερμανική Εταιρεία Γυναικολογικής Ενδοσκόπησης (AGE).
  • Υπήρξε επικεφαλής του Κέντρου Ενδομητρίωσης (Endometriosezentrum) του γερμανικού, ακαδημαϊκού νοσοκομείο AKH Hagen.
  • Ο γιατρός πλαισιώνεται από εξειδικευμένη ιατρική ομάδα σταθερών συνεργατών (αναισθησιολόγος, βοηθοί χειρουργοί, νοσηλεύτρια).

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η ασθενής επιστρέφει την ίδια μέρα στο σπίτι της.

Με την εγγύηση της Γερμανικής Εταιρείας Γυναικολογικής Ενδοσκόπησης (AGE).