Στο ιατρείο του Ιωάννη Ράπτη η αντιμετώπιση των ορμονικών διαταραχών των ασθενών πραγματοποιείται με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της ¨Ορμονικής Σχολής της Φρανκφούρτης, Γερμανία¨ – ¨Frankfurter Hormonschule¨ Βιογραφικό ιατρού >

Τι είναι το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών;

Το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών (ΣΠΩ) είναι μια ενδοκρινική πάθηση, η οποία εμφανίζεται συχνά σε γυναίκες αναπαραγωγικής ηλικίας και προκαλεί κυρίως:

• Διαταραχές της εμμήνου ρύσης
  • Αύξηση της ποσότητας ανδρογόνων στο αίμα με αντίστοιχα συμπτώματα (έντονη τριχοφυΐα, ακμή κτλ.)
  • Συγκέντρωση πολλών μικροκυστιδίων στην επιφάνεια των ωοθηκών.

Δεν είναι λίγες μάλιστα οι φορές που η πάθηση προκαλεί και προβλήματα υπογονιμότητας.

Οι γυναίκες με τη συγκεκριμένη ενδοκρινοπάθεια χαρακτηρίζονται από προβληματική ωρίμανση ωαρίων, με αποτέλεσμα αυτά να συσσωρεύονται δίχως να μπορεί να επέλθει ωορρηξία. Τα ωάρια αυτά παράγουν αυξημένες ποσότητες ανδρογόνων με αποτέλεσμα να εμφανίζονται τα συμπτώματα της νόσου.

Οι περισσότερες ασθενείς δε γνωρίζουν πως το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών είναι στον πυρήνα του μία διαταραχή του μεταβολισμού του οργανισμού. Γι’ αυτόν τον λόγο συναντάται συχνότερα σε υπέρβαρες ασθενείς, ενώ αποτελεί παράγοντα κινδύνου για την εμφάνιση διαβήτη.

Επιπλέον πολύ συχνά συγχέεται, ακόμη και από τους ίδιους τους επαγγελματίες υγείας, η πολυκυστική εμφάνιση των ωοθηκών – η οποία μπορεί να οφείλεται σε ποικίλες διαταραχές – με το σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών, του οποίου η διάγνωση πραγματοποιείται με συγκεκριμένα κριτήρια και δεν στηρίζεται απλά σε έναν υπέρηχο.

concept polycystic ovary syndrome pcos women rep 2023 11 27 05 32 42 utc
gynecologist with female patient in the office 2023 11 27 05 26 34 utc

Πως γίνεται η διάγνωση του συνδρόμου πολυκυστικών ωοθηκών;

Η διάγνωση του συνδρόμου στηρίζεται σε συγκεκριμένα κριτήρια, τα οποία περιλαμβάνουν τη χαρακτηριστική εικόνα των ωοθηκών στον υπερηχογραφικό έλεγχο, την ύπαρξη συμπτωμάτων υπερανδρογονισμού (έντονη τριχοφυΐα, ακμή κτλ.), την εμφάνιση καθυστερήσεων στην περίοδο καθώς και συγκεκριμένη εικόνα στις ορμονικές εξετάσεις της ασθενούς.

Υπάρχει θεραπεία για σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών;

Η θεραπεία του συνδρόμου είναι πολύπλευρη και προσαρμόζεται στα συμπτώματα, την ηλικία, τον οικογενειακό προγραμματισμό και τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά κάθε ασθενούς ξεχωριστά.

Στην πλειοψηφία των περιπτώσεων η αερόβια άσκηση και η απώλεια βάρους, σε περίπτωση υπέρβαρων ασθενών, αποτελούν τον ακρογωνιαίο λίθο της θεραπείας. Στην αντιμετώπιση των μεταβολικών προεκτάσεων του συνδρόμου συμβάλλουν επίσης και σύγχρονα συμπληρώματα διατροφής με ινοσιτόλη.

Σε νέες γυναίκες, οι οποίες επιθυμούν απλά να αντιμετωπίσουν τα συμπτώματα, τα οποία προκαλεί το σύνδρομο, η χορήγηση αντισυλληπτικών χαπιών αποτελεί άλλη μια καλή θεραπευτική επιλογή, η οποία ωστόσο δε στοχεύει στην αιτία του προβλήματος.

Σε γυναίκες, οι οποίες βρίσκονται σε προσπάθεια τεκνοποίησης, ειδικά φαρμακευτικά σκευάσματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν για τον δραστικότερο έλεγχο του μεταβολικού προβλήματος και την επαναφορά του φυσιολογικού κύκλου. Την ίδια στιγμή υπάρχει δυνατότητα φαρμακευτικής πρόκλησης ωορρηξίας με σκοπό την επίτευξη εγκυμοσύνης με φυσιολογικές επαφές.

Στις ελάχιστες περιπτώσεις που τα συμπτώματα επιμένουν, το ωοθηκικό drilling αποτελεί ένα ακόμη όπλο στην φαρέτρα του γυναικολόγου. Πρόκειται για μια λαπαροσκοπική επέμβαση, κατά την οποία ο χειρουργός αφαιρεί έναν σημαντικό αριθμό κυστιδίων από τις ωοθήκες, με αποτέλεσμα την ελάττωση των ανδρογόνων και τη σταθεροποίηση του κύκλου. Τα ευεργετικά αποτελέσματα και η αύξηση της πιθανότητας γονιμοποίησης είναι τεκμηριωμένη για χρονικό διάστημα τουλάχιστον έξι μηνών από την ημέρα της επέμβασης.

women s health and women s healthcare concept with 2023 11 27 05 20 41 utc
doctor holding uterus and ovaries model ovarian a 2023 11 27 05 02 06 utc 1 scaled

Γιατί διάγνωση και θεραπεία για σύνδρομο πολυκυστικών ωοθηκών στον γυναικολόγο Ιωάννη Ράπτη;

• Η αντιμετώπιση των ορμονικών διαταραχών των ασθενών πραγματοποιείται με βάση τις κατευθυντήριες γραμμές της ¨Ορμονικής Σχολής της Φρανκφούρτης, Γερμανία¨ – ¨Frankfurter Hormonschule¨.
  • Δημιουργείται κάθε φορά εξατομικευμένο θεραπευτικό πλάνο, προσαρμοσμένο στις ιδιαιτερότητες και τους στόχους κάθε ασθενούς.
  • Σε περίπτωση επιθυμίας τεκνοποίησης γίνεται χρήση νεότερων σκευασμάτων πρόκλησης της ωορρηξίας με υψηλότερα ποσοστά φυσιολογικών συλλήψεων.

Με την εγγύηση της ¨Ορμονικής Σχολής της Φρανκφούρτης, Γερμανία¨ – ¨Frankfurter Hormonschule¨.